آی سی اِن دی> شبکه، گرافیک، وب

آموزش سیسکو، شبکه وایرلس، گرافیک، فتوشاپ، طراحی وب، Network+, CCNA, CWNA, HTML, CSS

آی سی اِن دی> شبکه، گرافیک، وب

آموزش سیسکو، شبکه وایرلس، گرافیک، فتوشاپ، طراحی وب، Network+, CCNA, CWNA, HTML, CSS

De-Encapsulation در مدل هفت لایه ای او اس آی - OSI model

چه اقداماتی صورت میگیرد که یک ایمیل از کامپیوتر من به کامپیوتر دوستم در شهر دیگری برسد؟

برای پاسخ به سوال فوق ابتدا باید با مفهموم لایه های OSI آشنا شوید، OSI مدلی است که بر اساس آن کلیه کارهای صورت گرفته برای ارسال یک بسته اطلاعاتی از مبداء تا مقصد توضیح داده می شوند، قبل از آن بهتر است یک قدم به عقب برداشته و به جای ایمیل و شبکه، نامه و اداره پست را بررسی کنیم!


میخواهم یک نامه برای دوستم بفرستم، برای ارسال این نامه باید ۷ کار صورت بگیرد:


7 - من نامه را می نویسم.
6 - من نامه را در پاکت می گذارم.
5 - من نام فرستنده و گیرنده و آدرس مبداء و مقصد را روی پاک می نویسم.
4 - من نامه را به اداره پست محله تحویل می دهم.
3 - اداره پست مبداء نامه هایی که مقصد یکسان دارند را در کنار هم می گذارد.
2 - اداره پست مبداء تعداد زیادی نامه را در کارتن بسته بندی می کند.

1 - اداره پست مبداء کارتن ها در ماشین منتقل کرده و به اداره پست مقصد می رساند.


حالا این ۷ کار باید به صورت بالعکس انجام شوند تا دوستم بتواند نامه را بخواند:


1 - اداره پست مقصد نامه ها را از اداره پست مبداء تحویل میگیرد.

2 - اداره پست مقصد کارتن های نامه را باز می کند.

3 - اداره پست مقصد نامه هایی که به مقصد منزل دوست من هستند را تفکیک میکند.

4 - دوست من نامه را از اداره پست محله تحویل میگیرد.

5 - دوست من نام فرستنده را می خواند و متوجه می شود که نامه از سوی من است.

6 - دوست من پاکت نامه را باز می کند.

7 - دوست من نامه را می خواند.








مدل هفت لایه ای او اس آی - OSI model


وقتی ایمیل یا بسته اطلاعاتی از کامپیوتر مبداء به سمت کامپیوتر مقصد روانه می شود، از زمانی که در مرورگر خود روی Send کلیک می کنیم تا وقتی بسته اطلاعاتی به کابل شبکه می رسد، از 7 لایه عبور می کند، هر لایه عملی روی بسته اطلاعاتی انجام داده و چیزی به آن می افزاید، سپس آن را به لایه ی پایین تر می دهد!


بسته اطلاعاتی در کامپیوتر مقصد مجددا با 7 لایه OSI مواجه می شود، در هر لایه عملی روی آن انجام شده و به لایه ی بالاتر تحویل داده می شود!








مدل هفت لایه ای او اس آی - OSI model


کامپیوتر مبداء: به عبور بسته اطلاعاتی از لایه ی 7 به لایه ی 1، Encapsulation می گویند، Encapsulation به بسته بندی اطلاعات در هر لایه اشاره دارد!


کامپیوتر مقصد: De-Encapsulation نیز عکس ِ Encapsulation بوده و به باز کردن ِ بسته بندی ها در حرکت اطلاعات از لایه 1 تا 7 اشاره می کند!






مفهوم لایه های مدل OSI از مفاهیم پایه در علم شبکه است، بنابراین لازم است ترتیب قرارگیری لایه ها، وظایف، شکل بسته اطلاعاتی، پروتکل ها و ابزارهایی که در هر لایه کار می کنند را به خوبی فراگیرید!


نظرات 7 + ارسال نظر
نریمانی 1389/09/28 ساعت 12:19 ب.ظ

امیدوارم ادامه دار باش این متن چون ظاهرا جا داره واسه توضیحات بیشتر، متشکرم.

غفوری 1389/09/30 ساعت 08:58 ق.ظ

ممنونم

حجت 1389/09/30 ساعت 04:40 ب.ظ

آقا ممنون

مهدی 1389/10/01 ساعت 12:48 ب.ظ

تو عکس دوم، اون وسط یه data داریم که کنارش یه چیزی اضافه شده و وقتی میایم لایه های پایین تر هی بیشتر میشه، این چیه؟

در کامپیوتر مبداء: Data وقتی از لایه ی 7 شروع میکنه و میاد به سمت لایه ی 1 ، در هر لایه مشخصه ای به اون اضافه میشه، درواقع این همون Encapsulation هست!

مثلا لایه 2 سبز کمرنگ هست، وقتی یک تیکه از رنگ سبز کمرنگ به Data داده میشه یعنی Data یک مشخصه از لایه ی 2 گرفته!

پیروز و پایدار باشید!

مهرداد 1389/10/01 ساعت 10:45 ب.ظ http://mehrdad-ict.persianblog.ir

سلام دوست عزیز تبادل لینک کنیم من مایل هستم

علیرضا 1389/10/02 ساعت 10:51 ب.ظ http://www.alirezaweb.com

سلام
انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(سراسری-تهران-لویزان)

نشریه‌ای به عنوان اکتیو را منتشر می‌کنند,
شماره‌ی دوم این نشریه که به تازگی چاپ شده است 76 صفحه دارد,
این نشریه در زمینه‌ی وب, نرم افزار, امنیت شبکه و .... است

اگر مایلید آن را در سایتتان قرار بدهید به من ایمیل بزنید تا فایل را برای شما ارسال کنم
موفق باشید

من 1389/12/09 ساعت 04:44 ب.ظ

سلام من تازه داشتم وارد شبکه میشدم. نمیدونم چرا این مبحثو ادامه ندادین.امیدوارم به زودی لطف کنین و ادامه بدین.چون تفریبا جای من ندیدم به این شفافی توضیح بدن.حتی تو دانشگاه ها.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد